Největší jeřáby vyrobené v ČR

Jeřáb

Jeřáby od prvopočátků ve starověkém Egyptě prošly mnoha změnami, měly různé podoby i velikosti. Na repliky dávných modelů jeřábů se můžete podívat v muzeích a na výstavách. Dnešní jeřáby dosahují obrovských rozměrů a mají neuvěřitelnou nosnost. Pojďme se podívat na jeden z těch největších, který vyrobila firma v České republice.

Frýdecko-místecká společnost Huisman vyrobila a zkompletovala na zakázku pro námořní společnost stojanové jeřáby s nosností 10 000 tun a výškou až 210 metrů! Pro zajímavost na zpracování výrobní dokumentace bylo třeba připravit 2848 položek u každého z jeřábů se zohledněním na vyrobitelnost, přepravitelnost a funkčnost. Mezi unikátní a technicky zajímavé díly součásti najdeme například ložiska jeřábu. Největší segment je 8 m dlouhý a váží kolem 8,5 tuny. Takových dílů obsahuje jeřáb 15.

Jeřáby s nosností 10 000 tun budou usazeny na ponorném pontonovém plavidle o délce 220 m a šířce 102 metrů. Celková hmotnost jeřábu dosáhne 9300 tun, z nichž 800 tun jsou jen ocelová lana.

Z historie zdvihacích zařízení

Již Archimédes kromě zákona o ponořeném tělese do vody, vozil lidi prvními výtahy. V Egyptě se používal vahadlový jeřáb, kterým se čerpala voda ze studní. Ačkoliv mají dnešní průmyslové mostové jeřáby, lodní, stavební a jiné jeřáby k tomuto velmi daleko, princip zůstává od starověku nezměněn. Každý jeřáb je vybaven výložníkovým ramenem a soustavou kladek v lany.

První lodní a přístavní jeřáby se objevily v Holandsku ve Flandrech a v Německu již počátkem 13. století. Byly mnohem výkonnější než jeřáby stavební díky své výbavě. Tyto jeřáby nebyly využívány pro extrémně těžké náklady, ale spíše kvůli rychlosti práce.

jeřáby

gdpr

susenky

 

Magazinx.cz